Tuesday, December 16, 2008

Presiden Bush diaibkan-HAHA Kena baling kasut..congrats!!!

MUNTAZER ditangkap pegawai keselamatan Iraq selepas melempar kasut ke arah Bush pada sidang media di Baghdad, semalam.

Wartawan Iraq baling kasut, memanggilnya 'anjing' BAGHDAD: Seorang wartawan televisyen Iraq melemparkan kasut kepada Presiden Amerika Syarikat, George W Bush dan memanggilnya 'anjing' pada satu sidang akhbar di Baghdad kelmarin. Tindakan luar kawalan wartawan terbabit, Muntazer al-Zaidi menyebabkan pegawai keselamatan Iraq dan ejen khidmat rahsia Amerika Syarikat tergamam. Mereka terus meluru ke arahnya dan menariknya menyebabkan berlaku pergelutan sebelum dia dibawa keluar dari bilik tempat Bush dan Perdana Menteri Iraq, Nuri al-Maliki mengadakan sidang akhbar.
Bagaimanapun kasut berkenaan tidak mengenai sasaran. Bush sempat mengelak ketika berdiri di sebelah Maliki dan terkena dinding di belakangnya manakala satu lagi kasut terkena bendera Amerika Syarikat dan Iraq. Bush hanya tersenyum tapi jelas nampak terganggu dengan kejadian itu. "Saya langsung tak kisah," kata Bush sambil meminta semua bertenang berikutan kekecohan di bilik persidangan itu.
Ketika ditanya kejadian berkenaan, Bush berkata "saya tidak merasakan terancam dengan kejadian berkenaan. Jika anda mahukan fakta, kasut itu mempunyai saiz 10," katanya. Beberapa wartawan Iraq lain memohon maaf bagi pihak rakan mereka itu yang dikenali sebagai wartawan sebuah televisyen. Bush tiba di Baghdad kelmarin sebagai lawatan selamat tinggal sebelum beliau mengakhiri tugas sebagai presiden Januari ini. Dalam perjalanan ke Kabul, Bush memberitahu pemberita kejadian berkenaan mengimbas kembali kejadian pada April 2006 apabila seorang anggota pergerakan spiritual Falungong mengganggu ketibaan rasmi Presiden China, Hu Jintao di pekarangan Rumah Putih.
Bush yang mempertahankan serangan terhadap Iraq pada 2003, menolak anggapan bahawa wartawan berkenaan mewakili rakyat Iraq keseluruhannya. "Saya tidak fikir anda boleh menganggap seorang lelaki melempar kasut dan kemudian menyatakan dia mewakili orang lain di Iraq," katanya. – Reuters/AFP

No comments: