Monday, December 15, 2008

Bukit Antarabangsa perlu dikosongkan- Mohd. Ali

KUALA LUMPUR 8 Dis. - Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam secara peribadi berpendapat, kawasan perumahan sekitar Bukit Antarabangsa sewajarnya dikosongkan demi keselamatan penduduk.
''Saya tengok kawasan ini sudah tiga kali berlaku kejadian tanah runtuh, kalau saya, akan arahkan semua penduduk keluar kerana nyawa lebih penting," katanya ketika melawat kawasan tanah runtuh di Bukit Antarabangsa di sini hari ini.
Dalam kejadian pada pukul 3.50 pagi kelmarin, empat terbunuh, 14 cedera, manakala seorang lagi dikhuatiri terperangkap setelah 14 banglo di kawasan seluas empat hektar tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Taman Bukit Mewah, Bukit Antarabangsa.
Menurut Ali, keputusan untuk mengosongkan kawasan Bukit Antarabangsa terletak di tangan Kerajaan Selangor.
Jelasnya, beliau tidak dapat mengulas dengan lebih lanjut mengenai masalah tersebut kerana hanya kerajaan Selangor yang berhak membuat sebarang keputusan.
Mengulas mengenai kawasan berisiko di Melaka, beliau memberitahu, pihaknya akan mendapatkan pandangan daripada pakar geologi untuk menilai kualiti tanah di negeri itu bagi mengelak kejadian yang tidak diingini berlaku.

No comments: